Thursday, July 15, 2010

Kisah 'Cinta' lima buah Filem Pendek Melayu



Salam untuk semua,


Saya baru pulang menonton lima buah filem pendek tentang ‘cinta’ dari para pengkarya filem muda Tanah Melayu & Bumiputera. Ulasan berikut (secara ringkas) adalah pandangan peribadi saya dan ditegah menjadi rujukan ilmiah. Lagipun saya lepas gian tulis pasai filem, pasai dah lama tak menulis pasai filem, asyik dok melukih saja.


Takkan Melayu Hilang Di Dunia


Bagi saya, tajuknya cukup sudah untuk mengetahui akan isi perut filem ini. Ditambah dengan hadirnya filem ini mungkin 50 tahun lagi Melayu tak akan hilang. Filem ini mungkin akan di-arkib-kan untuk tontonan generasi akan datang (harapan yang tinggi). Kerana adanya filem ini, mungkin sekali lagi ‘kejutan’ untuk tidak lupa bahawa Melayu itu ada dan Melayu yang pembikinnya juga Melayu, ‘menyemai’ Melayu itu secara terang-terangannya di skrin. Itu motif yang paling utama saya rasakan, jangan berdolak dalih lah, bro. Sesekali mengingatkan saya tentang filem Aziz M.Osman “XXray 2”..;-) dan ada sebuah teater mengenai Hang Tuah di zaman moden (saya lupa dah..isskk..).. tetapi filem pendek ini digarapkan dalam jangkamasa 20 minit (kira panjang juga lah). Lakonan Hang Tuah yang diletakkan dalam khalayak ramai mungkin dilakukan secara terancang, ini menarik, khalayak (sebenar) ada yang tercengang melihat ‘Melayu asli’ di tengah2 Bukit Bintang dsb (ada unsur2 “happening” (teater) di situ). Tahniah, Melayu.


3,2,1


Pada mulanya saya menyangkakan ini adalah pengaruh cipan dari drama penyiasatan bersiri “Numb3rs” dalam slot TV Astro. Sungguh pun ada yang menganggapnya PSA etc.. tetapi bagi saya filem sekiranya dipandang dari sudut “cinema-verite” itu, mungkin membawa kita pada openness untuk mendakwa bahawa Mockumentary juga adalah ‘filem’, malah “Man with a Moving Camera” juga adalah filem dan bukan hanya sekadar dokumentari. Malah ada yang menganggap “Ashes & Snow” juga adalah dokumentari, tetapi tidak bagi saya selagi masih ada unsur2 staging ianya adalah filem (feature, fiction etc.). Pada pandangan saya, sekiranya hendak menyamakan hasil ini dengan ‘Yasminism’ mungkin hanya 10% sahaja kerana terdapat sedikit ‘drama’ yang disulamkan, ditambah bila terangan menyebut “mak”. Tahniah, filem ini membawa hasrat iaitu SATU Malaysia dan bukankah itu apa yang para ahli politik kita mahukan.. kesemua bangsa berSATU atau mahu berpecah belah?... Ada masanya anda mengampu, ada masanya anda membangkang.. anda “indie” kan..;-) Masing2 punya pemilihan corak persembahan.. persetankan kalau mahu meletakkan sepuluh Rukun sekali pun, ini filem anda… wajah anda.. wajah anda. Tahniah.


Rumah Ares


Hmm.. filem Ares adalah diri Ares. Sekurang-kurangnya, itulah mukadimah awal saya (*sambil mengerut dahi). Saya secara peribadi mungkin melihat Ares seorang yang rebel..;-). Saya telah menyaksikan karya beliau Nausea.. itu pun rebel. Atau mungkin ada percubaan untuk me-rebel-kan filem itu. “It’s complicated to mention”, actually. Mungkin ada saya nampak (pandangan saya), wujudnya dualism watak atau sekurang-kurangnya 10% watak Travis Bickle yang ala-Melayu. Dalam pada masa yang sama unsur-unsur desperado seorang manusia yang berkonflik dengan memahami hidup atau hidup ini memang konflik baginya. Baik cara watak-watak berbual ‘bersantai’, ‘ber-psychedelic’, sebelum ajal, menampakkan desperado itu. Minimaslist (set, props, lokasi etc.) mungkin, tetapi persoalannya cukup kronik, tunggu masa nak mampuih.. bunuh diri, bye bye.. tetapi dalam masa mahu menuju ‘mahu mati’ itu, walaupun santai itu masih situasi subtle tetapi ‘keputusan’ perlu dibuat segera. Human Choice atau will adalah keyword dalam filem ini dan ini mengingatkan saya tentang falsafah eksistensi Jean Paul Sarte.. peh.. ini sudah melampau agaknya, tak tertulis sepuluh mukasurat pun, mungkin lebih. Tetapi itulah yang saya perhatikan dalam karya filem pendek ini, tidak kiralah inspirasi dari kejadian bunuh diri mana pun pengarahnya cedok.. Tahniah Ikhares, till death do us part…;-)


Walid


Pertama, saya tertarik dengan lakonan pemuda buta yang memang ‘natural’, seperti bukan dibuat-buat. Malahan saya jarang dapat melihat lakonan yang baik sebegini dari kawan-kawan yang lain, tahniah. Watak ayah juga natural dan bukan dibuat2 untuk tujuan lakonan (mungkin kerana professional). Bila tanya saya mungkin retorik “short n sweet”.. tapi menonton filem ini macam sebuah kisah cinta yang hanya berlaku sekelip mata, kemudian hilang, amat zalim, brutal. Terus terang saya katakan, Quentin Tarantino mungkin tidak mampu menghasilkan scene yang sezalim babak akhir filem ini, semasa pemuda meninggalkan ayahnya secara selamba.. blah begitu saja bila nampak gadis melintas, cuba mengejar. Memang cakap pepatah/ falsafah retorik “kacang lupakan kulit” tapi dalam hal ini pada saya adalah ‘Mata Celik lebih Buta dari Mata Buta’ sampai lupa segala kemanisan yang di-bakti-kan sebelum ini, dikaburi dengan budaya material/ keduniaan. Jujurnya saya menjadi benci pada watak pemuda selepas dia celik.. Tahniah. ‘Yasminism’ & Lakonan, especially..;-)


Perempuan, Hantu dan Skandal


Dalam menonton sesebuah filem, kadang-kadang saya memerhatikan icon yang diadun dalam sesebuah filem. Icon itu kadang-kadang bertukar menjadi sebuah memorable images yang mungkin teringang-ngiang di kepala otak kita. Icon itu datang dari akbar, semua orang tahu, kan. Mungkin ada masanya imej itu datang dari sumber yang lain hingga menjadi sebuah iconic still photo yang dilulang-ulang iaitu Che Gueavara oleh Alberto Korda. Ghost photography misalnya mungkin menjadi salah satu dari inspirasi/ influence filem ini. Dan imej (ikon) itu diulang kembali dalam filem ini. Ini terjadi dalam filem ini, syabas, rakyat Malaysia tak leh lupa ‘perempuan’ itu. Seperkara lagi, saya nampak unsur2 gothic dari filem2 F.W. Murnau yang wujud dalam filem ini. Gothic. Watak Hantu Tanah mungkin tidak perlu di-bangkit-kan dari tanah kerana pengucapan dialog dan lakonan sudah cukup jelas, terang dan meyakinkan. Saya tidak bersetuju sekiranya watak Hantu Angin dijelmakan dalam physical form kerana dialog dalam filem ini juga cukup meyakinkan bahawa watak itu wujud, sekiranya diwujudkan, maka hilanglah value hantu angin itu, kan. Mother Nature. Shot akhir, semasa reporter tu kena hentam dengan boom, saya fahamkan bahawa ini hanya filem.. fiction. Walaupun ‘air-con’ kuasa kuda amat kuat dalam bilik tayangan itu semasa membuat ucapan penggulungan penayangan pada masa itu, saya tidak akan menyamakan pembuat filem ini dengan mana pembuat filem indie yang lain atau mana-mana ‘kroni’.. pembuat filem ini pada saya lebih berbeza pemikirannya, pengkarya ini ada identitinya sendiri. Tahniah.



Menyentuh soal index imej HITAM PUTIH (unsur2 negatif (bad indexes/ connotation) dsb. terpulang-lah) pada saya ianya adalah ‘warna’ ‘sejarah’ seperti sentuhan klasik Bresson, Halsman, Nagy, Ansel Adams etc. Saya lebih terfokus melihat imej hitam putih, kerana imej berwarna terlalu banyak manipulasinya oleh ‘morfin’ warna yang kadang-kadang hilang punca (ex. HDR dsb. dalam still photo). Imej hitam putih (baik imej still atau movie) menampakkan kejelasan watak sama seperti kita melakar/ melukis menggunakan pensil atau charcoal. Ada contrast dan tone.. monotone..;-)


Bagi saya, kelima2 filem ini adalah filem “cinta” dan bukannya filem cinta yang stereotype di mana pelakonnya tak pandai berlakon (kayu) atau ‘cinta morfin’ psychedelic melodramatic plastic meruntun jiwa jiwang, saudagar mimpi seperti yang bertaburan, (kebanyakkan) melangau di dalam “industri mainstream”. Kelima-lima pengarah ini adalah generasi baru yang bakal mewarnai persada perfileman di Malaysia nanti yang mengungkap persoalan cinta pada bangsa, Negara, keadilan dan kekeluargaan… peh!..;-).. teruskan, bro-bro & sis-sis, anda bebas berkarya, walaupun ‘filem’ masih dalam pancaran skrin kotak empat segi… ;-)


SILA KE SITUS INI untuk KRITIKAN Terpeinchi EN HASSAN MUTHALIB: Ridhwan