Sunday, December 27, 2009

SEBELUM PEGANG MICROPHONE


Salam untuk semua,

(Ini sekadar luahan rasa & tidak menyentuh mana2 individu, kot..)

Seringkali, bila mendengar sebarang pengucapan umum terutama sekali berhadapan dengan khalayak ramai bersama microphone di tangan, saya kadang2 dapat mengagak atau menjangka mungkin seseorang itu belum bersedia atau memang tidak ada rujukan/ substance/ contoh untuk dipertuturkan untuk dipersembahkan pada hadirin yang hadir. Contoh pada majlis yang agak formal…bersama ahli akademik terutamanya.

Misalannya, bila kita hendak memperkatakan tentang sesebuah lukisan (filem pun boleh kira sama-lah); adakah cukup menyatakan bahawa lukisan itu cantik, sedangkan cantik (atau menarik) itu juga amat subjektif dan berbeza pada sesetengah pandangan individu.. aesthetics, patterns, forms, lines, colours etc….. apakah yang kita cuba maksudkan?.. pada hal bila membincangkan “cantik”.. atas dasar apa (“base on what?”.. perkataan trademark saya…Norman & sahabat2 lain faham sangat dengan karenah saya..). Jujur, saya akan kadang2 melenting (depan mereka sahaja) mendengar ceramah yang berkaitan dengan bidang kami… termasuklah pasal karya lukisan… dan setiapkali kalau ada individu kata sesebuah lukisan saya cantik, saya pasti bertanya “cantik tang mana?”…tq..

Dalam satu majlis apresiasi karya seni (lukisan) misalnya; bila seorang itu berkata “Lukisan sipolan ini adalah menarik dari dari segi garisannya, dan penuh dengan nilai kemanusiaan.”… Ayat itu jadi tergantung, macam ayat tak sudah, bunyi hebat tapi nafas sesak. Di sini saya mempertikaikan “menarik” itu berdasarkan apa atau siapa… apa yang “menarik” pada sipengucap/ penceramah untuk meletakkan statement sebegitu rupa. Malahan “lines” atau garis itu adakah kita refer kepada “style” tarikan (teknik sapuan) atau “stroke” sipelukis tersebut hingga terbentuk “form”??..dan adakah kerana perlakuan glazing atau impasto-nya??.. Sampai satu ketika di akhir pengulungan/ kesimpulan, sipelukis pula yang “terpaksa” memperjelaskan “style”, teknik dan termasuk influence-nya dalam karya beliau. Apa sipenceramah tak buat kajian asas pasal pelukis itu kah?.... Malahan perkataan “kemanusiaan” itu jelas terlalu subjektif… Humanity yang dimaksudkan adakah berada dalam content/ kandungan subject matter atau visual yang dipersembahkan. Kemanusiaan adalah lebih kepada persoalan imejan yang disusun atur (dipilih) untuk difahami/ dihayati oleh penonton. Saya menjadi bingung bila diletakkan ayat “garisan yang mempunyai nilai kemanusiaan”… memang tak masuk (tak ngam) pun dengan visual yang dipersembahkan. Garisan adalah teknik, kemanusiaan adalah persoalan. Kalau kita sebut “garisan kemanusiaan”.. itu adalah merujuk kepada metafora.. simbol, perlambangan dsb.... Apa yang kita persoalankan sekarang adalah pengucapan awam tentang karya visual.. Amat bingung bila kita cakap pasal fluxus art atau video art, media installation yang membezakan antara art film, experimental cinema … itu berbeza, ada sesetengah masih tidak dapat beza (atau mungkin nak samakan kategori art??..huh..)…Malahan juga tentu ada beza antara Nam June Paik dan Bill Viola walaupun kedua2 makhluk itu bermain dengan video, skrin TV (benda yang sama)…. Pada situasi lain (yang berkaitan) pula, macam mana kita nak kata lukisan abstrak itu cantik dan menarik… pada saya abstract painting (lukisan) boleh diapresiasi pada teknik pembikinan, tajuk, aksi proses pembikinan, material…… “cantik” berlaku sekiranya VISUAL terbentuk menjadi atas dasar perception kita… contohnya bila kita kata “wow, macam bunga yang sedang berkembang..”.. maka lukisan abstrak itu didasari oleh pandangan kita… “cantik” adakah ianya terbentuk menjadi bunga?.. cantik.. bunga itu cantik..yang membentuk form….;-)

Berbalik kepada pengucapan awam, saya kadang2 keliru bila sesuatu yang mahu diapresiasi itu menjadi “tergantung” ayat yang dipetahkan. Kadang2 saya bersoal dari dalam diri, apalah mamat ni cakap.. dia tak kisah nak baca sikit2 kah pasal pelukis ni, sampai apa yang dipertuturkan pada umum berbunyi TERLALU SUBJEKTIF..too general sedangkan buku atau informasi pelukis itu, berlambak2 kat kedai buku, library atau internet pun.. Tambah cipan apabila majlis apresiasi itu berlangsung bersama para ahli akademik, peminat seni dsb.. bukan suka2 tulis/ cakap dalam blog sajerr…huh… it is formal event… (di sini juga saya mempersoalkan tahap kejujuran sang penceramah…atau sekadar cari publisiti?)..hehe..

Sekiranya, kita refer seseorang pelukis itu dalam pengucapan kita; sudah tentu kita akan membincangkan tentang ARTWORK (tak kiralah masterpiece atau tidak..) dan dalam melihat artwork tersebut sudah tentu ada timeline sewaktu dihasilkan, dan ini juga melibatkan kejadian tempat yang dihasilkan lukisan itu, pengalaman sipelukis, subject matter juga merujuk kepada apa yang ingin dipersembahkan oleh pelukis…. Itu adalah paling asas untuk ambil satu artwork, dan diskusikan, apresiasikan secara serious…. paling mudah, kan?... tapi apa yang buat saya keliru (hairan) adalah bila kita (seorang yang kononnya faham seni) menyatakan bahawa “Saya suka lukisan sipolan sebab garisnya penuh bermakna.”…. iskk.. bermakna apa?… apa makna?...maknanya?.... tergantung ler… atau paling pening sekali bila kita (seorang yang kononnya faham seni) kata; “Lukisan ini mempunyai sesuatu yang boleh difahami oleh sesiapa sahaja yang melihatnya..”… iskkk, tergantung lagi…. “mempunyai sesuatu” apa?... PADA PENDAPAT SAYA; cuba elakkan; perkataan “sesuatu”, “bermakna”, “something”…. Tambah cipan bila siap sipenceramah siap dengan kerut dahi, muka serious konon, tangan macam nak cakar, seraya berkata “I feel that, ada something yang penuh bermakna-lah, ada substance yang cuba disampaikan sehingga kita tertarik melihatnya”… hahaha… macam siii… iskk…bluek…peace…;-)… saya pun kerut dahi juga, bertanya dalam diri; “so?..what?.. substance?, something?”…. mahu saja saya jerit ; “finish your sentence, sir!!”…:-( …. Sekiranya kita mengambil contoh karya pelukis Samjis Mat Jan misalnya; adakah mungkin secara ringkas kita refer pada teknik pengcahayaan Johaness Vermeer misalnya yang ada persamaan dengan karya yang dihasilkan. Atau mungkin sesebuah lukisan abstrak itu berdasarkan puisi yang menjurus kepada 99 nama Tuhan dan sebagainya… boleh juga dirujuk sesebuah karya itu adalah pengaruh teknik dari gurunya yang terdahulu semasa mendalami bidang potret sehingga menjadi sebagai trademark gaya persembahan kepada pelukis2 selepas/ sezaman dengan itu dan beberapa pengaruh dari sekolah2 senilukis Nanyang dsb. Samalah seperti kita memahami Conceptual Art yang menular pada para pelukis zaman 1960an dan beberapa pengaruh Warhol yang menular pada pelukis pop tempatan di Malaysia… atau mungkin ada karya Sureal tempatan yang awal agak pretentious dengan pengaruh Dali…;-)

Itu belum refer falsafah pelukis itu sendiri, misalnya Van Gogh yang “memaknakan”/ memberi erti garisan (yang macam ular-tu) yang terhasil adalah berdasarkan “force” atau kuasa subject matter seperti matahari, bintang, padang, pohon dsb… Bill Viola dengan karyanya siap ngan falsafah Zen Buddism, Sufi, Taoism dsb; malahan karya Heaven & Earth (1992) cukup detail untuk diapresiasikan… mudah bukan?... mengapa dua buah tiub TV diletakkan bertentangan; satu tiub representasi Heaven dan satu lagi Earth, berkajang2 boleh cakap itu saja…. Buatlah research serba sedikit sebelum membuat PENGUCAPAN AWAM,..please…peace…;-) Sama seperti kita menonton filem Third Generation; yang mungkin dipersembahkan dengan gaya persembahan visual still-photography yang mempunyai pengcahayaan yang kontras sehingga menjadikan subject matter itu kelihatan jelas dari segi form dan subject matter disusun dalam frame yang menampakkan pengaruh romantism & zaman baroque termasuklah tekstura dinding2 yang mengingatkan tentang catan minyak oleh pelukis2 zaman Velazquez atau Rembrant…. Bukan sekadar berkata “cantik gambar dalam filem tu, sebab warna dia menarik, terpukau!”…hmmm…. Ingat, sebab yang bercakap itu adalah “celik seni”, yang pegang microphone itu..;-).. saya masih mendalami, masih mentah dan masih nak belajar dari “orang yang pegang microphone” itu..

Tambah cipan bila ada orang kata (tak nak cakap siapa); “Pelukis Abstrak itu berjiwa bebas,. Dia bebas tenyeh warna apa pun!, itu adalah hak pelukis”… bagi saya, ada masanya pelukis abstrak itu sebenarnya ada yang memberontak secara ekpresif (atau impresif), berkarya menyampaikan ketidakpuasan perhubungan sosial (misalnya) yang diterjemahkan menurut warna dalam norm, peradaban bangsa menurut kategori makna warna; seperti merah itu marah atau merah itu prosperity (bangsa cina).. hijau itu adalah warna alam semulajadi (memang tumbuhan hijau kan?).. atau ada pendapat kata hitam itu lambang kematian, tetapi tidak bagi yang mahu memberi kontras pada subject matter. Contoh yang sering saya harapkan adalah contoh2 karya pelukis abstrak tempatan misalnya Syed Ahmad Jamal dan segi tiganya, atau mungkin Siti Zainon yang semenjak 1990an bermain dengan warna putih sebagai penyudah pembentukan imej.. itu mungkin representasi suci (putih) dalam perspektif Islam.. mudah bukan?… kenalah buat research… baru mula berhadapan dengan khalayak sebelum pegang microphone itu…;-)… peace…

Kadang2 saya rindu sangat nak dengar detail yang perlu diperjelaskan oleh sipenceramah dalam karya2 lukisan (dan lain2) dan BUKAN SEKADAR berkata “Karya sipolan menarik sebab ada nilai kemanusiaan dan sesuatu serta garis yang bermakna..”,.%-) ….. makna apa?

Sekian
disudahi dengan Wassalam WRT..