Friday, October 31, 2008

SELAMAT PAGI CINTA (2008) Arahan Norliana Samsudin @ Yana PEWARIS FILEM ROMANTIS MALAYSIA



Pada tanggal 25 September 2008 yang lalu, saya telah diberi peluang oleh pengarah termuda Malaysia iaitu Norliana Samsudin atau nama manjanya Yana untuk menonton filem pertama beliau iaitu Selamat Pagi Cinta (SPC) di The Mines. Saya dijemput dan dihantar pulang oleh pengarahnya sendiri, terima kasih Yana. Buat pertama kalinya, beliau telah menampakkan persediaan beliau untuk menjadi pengarah yang berkaliber di masa akan datang. Dalam usia yang masih muda (24 tahun) beliau telah berjaya menempatkan bersama pengarah pengarah lain di Malaysia.

Filem SPC secara tidak langsung telah meletakkan beliau seiring dengan pengarah pengarah yang lain seperti Yusof Haslam, Ahmad Idham, Osman Hafsham, Pierre Andre, Razak Mohaideen dan lain lain lagi yang hebat genrenya berkaitan dengan filem romantis. Sekali lagi Negara Malaysia akan terus menerima budaya atau warisan filem yang masih menyajikan persoalan cinta dan identiti filem yang sama iaitu romantis. Tahniah kepada Yana yang berkelulusan dari salah sebuah pusat pengajian tinggi perfileman meneruskan tradisi yang sama dan tidak menampakkan perbezaan dengan filem filem romantis yang lain. Mungkin ini adalah budaya filem romantis Malaysia, yang beridentiti.

Lakonan mantap yang harus diberi pujian adalah Syarifah Amani yang memegang watak ’Suci’. Lakonan Amani sangat berkesan dan begitu hidup dengan penghayatan watak beliau. Sungguh pun begitu lakonan Pierre Andre kelihatan tidak begitu meyakinkan dari segi penghayatan seorang lelaki yang berada dalam dilema, ditambah pula dengan slur beliau yang tidak pandai berdialog. Saya pun tidak faham kenapa Pierre diambil untuk melakonkan watak tersebut sedangkan kita masih punyai ramai pelakon lelaki yang berkebolehan iaitu Hans Isaac, Jehan Miskin, Ng Choo Seong (Jason/ Sepet), Adiputra, Razif Hashim (Goodbye Boys), yang saya rasakan lebih berbakat. Sebagai seorang yang pernah mendalami bidang lakonan secara asas dan formal, terus terang saya katakan bahawa Pierre Andre tidak mahir berlakon atau tidak layak untuk watak tersebut.

Apa yang dapat saya perhatikan bahawa filem ini adalah baik dari segi plottingnya; dua cerita yang diceritakan menjadi satu filem. Sungguhpun begitu, bila diperhatikan dari segi syot dan teknik pengambaran, saya meletakkan filem SPC setanding dengan drama-drama yang sering disiarkan di stesyen stesyen talivisyen tempatan. Tidak ada bezanya permainan syot/ teknik kamera SPC dengan drama TV. Mungkin pengarah banyak terpengaruh dengan drama TV bersama pengalamannya dahulu.

Selain dari itu, budaya ’enter-frame’ oleh pengarah sendiri (Yana) telah dilakukan dalam filem ini. Tidak ada salahnya, kerana pengarah terkenal Alfred Hitchcock sendiri telah melakukan sedemikian dalam filem filem beliau. Mungkin budaya ’enter-frame’ ini akan meringankan kos pelakon sekiranya difikirkan secara positif. Yana yang melakonkan watak komedi dalam filem ini berjaya menambat hati saya dengan lawak jenaka dan dialect/ slanga kedaerahan yang didialogkan. Tempelan Yana di dalam filem ini juga membuktikan bahawa beliau mampu membawa berbagai watak (walaupun saya tidak meminati lakokan beliau pada filem - filem/ drama yang lain). Watak komedi beliau ’hidup’ dan menghiburkan. Berkemungkinan, selepas ini Yana juga turut dicalonkan sebagai pelakon atau pelawak yang berkebolehan.

Sungguh pun begitu, pada pendapat saya; pengarah sepatutnya berada di belakang tabir untuk memudahkan perjalanan pengambaran. Pengarah adalah seperti seorang pelukis yang mewarnai kanvas dan bukan menjadi ’subject matter’ lukisan tersebut. Adalah lebih arif pengarah berada di belakang kamera, barulah sempurna syot, operasi pengambaran dan staging pelakon-pelakon. Penghayatan seorang pengarah berlaku di sebalik tabir dan bukan di hadapan tabir.

Secara jujur, SPC tidak setanding dengan filem filem Barat terutamanya filem filem Hollywood, Perancis dan British yang saya minati. Jauh panggang dari api SPC dengan filem filem “Nothing Hill”(1999) arahan Roger Michell, “Romance on The Orient Express” (1985) arahan Lawrence Gordon Clark “Before Sunrise” (1995) “Before Sunset“ (2004 ) arahan Richard Linklater, “When a Man Loves a Women” (1994) arahan Luis Mandoki, “You Got Mail” (1998) arahan Nora Ephron dan sebagainya yang saya anggap hebat. Tetapi cukuplah saya katakan bahawa SPC sama tarafnya dengan filem “Ali Setan”, “Azura”, “Tragedi Oktober”, “Hati bukan Kristal”, “Soal Hati” dan lain lagi keluaran filem romantis Malaysia. Harapan saya adalah SPC dapat menyamai “Sepet”, “Cinta” atau “Gubra” setidak tidaknya. Mungkin pengarah masih kurang pendedahan pada filem Barat atau filem filem Asia (+ Indonesia) yang bercorak romantis.

Mungkin, expectation saya terlalu tinggi pada filem SPC ini (dari pengarah yang berlulusan dalam bidang filem), namun Yana telah memilih jalan untuk setanding dengan Yusof Haslam dan pengarah pengarah lain (kecuali Yasmin Ahmad); mungkin pada masa akan datang Yana akan memilih jalan sendiri yang lebih mantap setanding dengan filem filem luar. Atau mungkin, saya lebih terpengaruh meminati corak persembahan filem-filem Barat tadi yang telah dinyatakan. Itu adalah hanya expectation saya, tidak lebih dari itu. Semoga pengarah SPC ini dapat memikirkan hal ini. Persembahan ’cinta’ tersebut haruslah memberi tusukan jiwa yang tidak diransang oleh tuntutan membuat filem sahaja tetapi lebih dari itu; iaitu unsur moraliti, kejujuran, kemanusiaan dan jalinan persahabatan antara manusia dalam penghayatan watak watak yang menjayakannya. Pengarah seharusnya menjiwai filem bukan sekadar membuat filem demi keuntungan penerbit sahaja. Filem adalah seni, dan seni adalah halus. Filem haruslah dihalusi sedalam dalamnya. Secara jujurnya, saya perhatikan penghayatan Yana sebagai pengarah masih lagi kurang, mungkin masih baru.

Walaupun SPC gagal memberi kepuasan pada saya, seharusnya kita menghormati filem filem Malaysia. Bukan mudah untuk membuat filem. Bukan murah untuk membuat filem. Sokonglah filem Malaysia, saksikanlah filem SPC di pawagam yang berdekatan (bahasa retorik). Hormatilah filem Malaysia. Semoga filem ini dapat memberi pulangan balik pada penerbit, insyaAllah. Tahniah Norliana Samsudin, anda berjaya menjadi pengarah dan mencatat sejarah dalam perfileman Malaysia. SPC adalah portfolio Yana.